anthilias

Direktlänk till inlägg 17 april 2016

Solen och vindarnas ö!

Av Gun - 17 april 2016 16:11

Den här gången blir bilderna från min promenad från solen och vindarnas ö

Öland!

Tidigt på lördagsmorgon i regnrusket gick resan mot Öland och den

här gången stämde verkligen talesättet solen och vindarnas ö in!

Vi kom bara över bron så sken solen och målet för resan var Borgholm.

Tänk vad lugnt och skönt det kan vara där utan alla turister:).

 

Gågata i Borgholm.

Här bodde man i ungdommen när man skulle över och ha skoj på ön,

 

Tant Beda hette en snäll och glad tant. Beda finns tyvärr inte kvar längre och idag

drivs det vidare i hennes regi men av Anki (Anki och Pytte) en avlägsen släkting till Beda.

Huset är fantastiskt inuti allt det gamla är bevarat.

Det finns så många vackra hus här och ni kan ju bara tänka er hur min fantasi far iväg

med inredning och allt:).

 

 

Tänk att få bo i ett sådant vackert hus!!!

En promenad upp till kaffetorpet vid Soliden blev det med i det vackra vädret.

   

     

Stigen gick så fint genom skogen och det fanns gott om blommor där

 

Mest förvånad blev jag när jag såg den här gropen och läste på skylten

 

det var i juli 1942 (tror det var det årtalet) som en bomb föll här

ingen människa kom till skada men en del materiella skador runt om blev det och man vet inte om det var en olyckhändelse eller meningen för det var under andra världskriget det hände.

Här är vi framme vid kaffetorpet

 

Här inne finns det gott fika:). Men tyvärr ännu stängt!!

 

 

 

De här småstugorna ligger mittemot och är öppna på sommaren med diverse försäljning i.

Som allt finns det ett slut och här åker vi över bron tillbaka till fastlandet

 

Åkte in till Oskarshamn för att handla lite mat och i rondellen står detta vackra brudpar och vigs av prästen

 

Visst är den fin.

Ja, det var min promenad Tant Glad för den här gången:).

Kom hem till regn och mulet väder och lämnade ön i solsken.....

Nu går min tvättmaskin för fullt och i morgon är det en ny arbetsvecka som väntar.

Kramar gun


 
 
TantGlad

TantGlad

17 april 2016 17:45

Tack för promenaden som var jättetrevlig, och vilket vackert hus du fick med på promenaden. Intressant berättat till dina bilder som var så fina.
Regn hos mig hela dagen, så tyvärr ingen promenad för mig i dag.
Länkar dig nu.
KRAMKRAM

http://tantglad.bloggo.nu

 
Annika

Annika

17 april 2016 19:46

Vilken härlig dag du hade. Vi fikade där vid Solliden i somras då vi var ute med Husbilen, ett jätte mysigt ställe.
Ha nu en fin avslutning på kvällen. Kramen

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Christina

Christina

18 april 2016 22:28

Öland låter mysigt. Himla vacker ö!

Fann din blogg via tant Glads promenadinlägg :)

Ha det fint!

http://www-blog.christinakarlsson.se

 
wiolettan

wiolettan

19 april 2016 11:02

Öland, en mysig liten ö. Jag har varit där bara en gång, men skulle gärna åka dit flera gånger. Det finns mycket att se och upptäcka där.
Förstår att mycket var stängt nu och då tycker jag att det är som bäst.
Brudparet i rondellen har jag aldrig sett.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

22 april 2016 10:32

Vilket fint hus. Vad sugen jag blev på att få komma in och titta i det.
Vad hittade du på för bus i ungdomen där tro.
Kram nyfikna Bosse

http://bosseliden.wordpres.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 2 augusti 2023 12:20

Dagarna far fram här tycker jag. Slutade jobbet i slutet av april och varit ledig sedan dess. Men vart tiden  tar vägen begriper jag inte:)... Men det har varit fullt upp... först studenten (där jag hade fått i önskan från studenten att göra hans...

Av Gun - 15 juni 2023 15:32

Sedan jag gick i pension sista april har det varit sol och varmt hela tiden.... men nu behöver vi regn!  Tänk om vi skulle få bränder nu..... törs inte tänka på det. Än så länge känns det som semester har nog inte riktigt fattat än att jag kan be...

Av Gun - 11 maj 2023 13:13

Ja, mycket har hänt sedan jag var här ute.. Jag har äntligen fått en diagnos på skadan som de orsakade mig när jag fick min tredje covid spruta. Sirva i samband med vaccination. Så nu får jag se vad som händer... Men det är inte kul att ständigt ha...

Av Gun - 3 november 2022 15:03

Men bloggen har fått stå tillbaka när jag fått kämpa med min arm.. Jag fick min tredje spruta av covid vaccination i december -21 och något gick galet.... det gjorde fruktansvärt ont och blödde det kändes som en metallsmärta och jag skrek i hög...

Av Gun - 6 februari 2022 11:17

Idag har vi en härlig sol som skiner här och ute i trädgården tittar mina snödroppar upp     Mina inlägg här har lyst med sin frånvaro och det finns en anledning till det. Har fått problem med min höger arm med  ständig värk och har nu fått t...

Presentation


Hej,
Jag heter Gun bor på landet vid havet mellan Oskarshamn- Västervik. Jobbar på en naturförskola. Har två vuxna söner som bor i större städer.

http://translate.google.com/

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards