anthilias

Alla inlägg under januari 2019

Av Gun - 27 januari 2019 16:47

Förra helgen satt jag nere vid sjöbodarna med fikakorgen och nu...

snöoväder som heter duga.

 

Blir ingen rolig bilresa i morgon till jobbet.

I veckan som var gick vi ner till vattnet med barnen för att mata svanar och änder.. men isen hade lagt sig så inga fåglar så lågnt ögat räckte. Vad gör man då!?! Jo man slänger ut brödet och vipps så kommer kråkorna:).

 

Glupska kråkor och den ena plockade fem smörgåsbitar i näbben. Helt otroligt att den lyckades.

Ena barnet frågade "Var finns Mamma Mu", eftersom kråkan är här... och det kan man ju undra  .

 

Kallt har det också varit och ena morgonen var det minus elva när jag skulle iväg till jobbet. Då var det lite bistert..

Nu ska jag ta mig en kopp kaffe och kolla i era bloggar vad ni haft för er.

Kram gun


Av Gun - 20 januari 2019 18:10

Ja, det är vad vi har haft "en härlig dag med sol" om än lite kallt.

Man har fått lite våraning.... även om risken är stor att snön kommer.

Packade ryggsäcken med fika och gick iväg ner till viken för att vid sjöbodarna

sitta i solen och dricka kaffet.

 

Mådde som en prins där jag satt i solen.

Det är så tråkigt att dom inte tar hand om sina sjöbodar bättre...

 

Färgen flagnar....

När jag gick på stigen ner till viken så hittade jag årets första viden...

 

Fint, och man bara vill ana våren:).

 

Infarten till Solstadström. Vackert även en januaridag.

 

Fullt med svanar var det med.

 

Äntligen hittade jag Pärlhyacinter i affären till vettigt pris. Tycker det är så fint med vårlökar på borden.

Idag gjorde jag en annorlunda potatisrätt till kycklingfilén.

 

Gott var det. Önskar er alla en trevlig vecka.

Kram gun  



Av Gun - 13 januari 2019 16:57

Lite jobbigt var det allt att komma upp på måndag morgon men man kom snabbt in i vanerna igen.

 

Vacker vy som vi har när vi är ute och vandrar med barnen. Vi går ofta ner till havet och tittar om det har

hänt något nytt sedan vi var här sist.

Idag har det snöat hela dagen.

 

Hoppsan fröken Nellie är visst på visit kan jag se:). Tydligen ska det börja regna nu och då blir det inte kul att köra bil i morgon...

Har haft en lugn helg utan att vara ute och fara omkring.

 

Den här bakboken är väl använd fick den av W och M. Fina recept som Kaka på Kaka har i den.

 

Dessa skorpor........ mumsigt goda:).

Nu är julen bortplockad här och så rent det känns. Blev lite sugen på vårblommor så i fredags efter jobbet

svängde jag förbi Blomsterlandet och ville ha vita pärlhyacinter. Visst fanns det de men dom kostade 60 kr för en liten kruka!! Nja, lite väl dyrt tyckte en smålänning så det fick bli krokusar från Ica Maxi till en kostnad på 20 kr.

 

Sparar alla lökväxter för att i vår plantera ut dom.

Sitter nu och dricker en kopp kaffe och en sådan där god skorpa åker ner mellan varven:). Farligt goda!!

Idag gjorde jag helstekt kyckling i ugnen och man penslar med mangochutney m m. Såsen som man gör till den är så god. Så med andra ord är jag ganska så mätt  .

Kram gun





Av Gun - 6 januari 2019 17:54

Jaha, vart tog mina nio dagars ledighet vägen tro!?!

Dom gick fort vill jag lova:).  Min ledighet var tänkt att man skulle besöka Gotland men som

tyvärr Alfrida satt stopp för! Inget man kunde göra något åt.

Istället så har man gjort dagsresor häromkring. En dag var vi och åt lunch

på Söderköpings brunn. God mat i trevligt sällskap.

 

Ingången till matsalen och personerna på bilden är för  mig okända. Som vanligt är det ett populärt ställe och många bord var reserverade, så lite ågren fick jag när jag såg det. Men vi fick ett fint bord för fyra vid fönstret.

 

Kaffet kan man ta utanför matsalen och sitta och njuta och den dagen hade dom ingen brasa utan bara ljus i lyktorna.

Trist väder har vi haft här idag först kom lite snö och nu regnar det... fryser det på kommer det bli halt.

 

En grå dag på promenaden inne i stan....

 

Nästan all jul är nerplockad här hos mig och det känns skönt och min sista Amaryllis med blommorna i vasen går på sista svängen liksom hyacinterna. Det är bara adventsljusstakarna som finns kvar i fönstren

och det får dom vara ett tag till. Blir så mörkt här på landet om kvällarna och man blir lite gladare av dom:).

Ikväll blir det tidigt i säng för jag ska upp tidigt... hur nu det ska gå till jag som har lagt om dygnet!!

Kram gun



Av Gun - 2 januari 2019 19:49

Det blev ett litet uppehåll här men så kan det bli ibland.

Avslutade året med att äta en semla:)

 

Lite tidigt men ack så god! Älskar semlor och bäst är Shaloms kaffesemlor.... mums så goda.

Det blev ett lugnt nyårsfirande.... med god mat och gott att dricka.

Igår drog Alfrida in och även idag har det blåst. Men det blev inte så farligt som jag trodde det skulle bli.

Vi har haft -2 här men i blåsten har det känns som -8 och det har varit kallt att vara utomhus.

Har varit iväg idag på en utflykt inåt landet.

 

Trädstaden Eksjö blev målet.  En vacker stad med sina gamla trädhus. Men kan lova att det kändes ibland i ratten

när vindbyarna kom. Soligt väder men ack så kallt.

Granen åkte ut i gårkväll... den barrade enormt. Det var mer barr på golvet än på granen när jag höll på att plocka

av den. Sorry Julia, Musse blev utan grenarna!

Även har tomtarna flyttat tillbaka till sina lådor och det känns fräscht att få lägga på vita dukar igen. Adventsljusstakarna får stanna kvar ett tag till för här på landet blir det så mörkt när mörkret faller.

Hur firade ni in nyår och har ni också börjat plocka bort julen?

Kram gun


Presentation


Hej,
Jag heter Gun bor på landet vid havet mellan Oskarshamn- Västervik. Jobbar på en naturförskola. Har två vuxna söner som bor i större städer.

http://translate.google.com/

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards