anthilias

Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

Solen lyser här...........

Av Gun - 16 februari 2014 15:18


                                                  

      

Idag har solen varit framme här. Härligt!!! Jag packade en ryggsäck med kaffe

och bullar och sedan ut på en härlig promenad.  

Gick ner till Solstadström för att gå runt där (bor strax utanför). Solstadström delas av en å

så ena sidan tillhör Oskarshamn och den andra Västervik.

Gick över spången till Oskarshamns delen för att promenera runt där.

Då såg jag till min fasa hur vildsvinen har bökat upp trädgårdarna där! Då talar vi om tomter.....

Undrar hur de ska få en gräsmatta där, det är totalt förstört. Sorgligt. Fattar inte varför Wirum inte skjuter

av vildsvinen. Ägarna måste vara ilskna... ja jag hade varit hysterisk av ilska om jag hade vaknat upp och sett

gräsmattan totalt uppbökad. Fort går det med.

När vi gick där och tittade på eländet så vad får jag se .. jo årets första snödroppar!!!! Nu står

några i ett litet glas på köksbordet och tänk så glad man blir när man ser dem:).

För snart, snart är våren här.

Har fått frågan om spetskakan och tala om att den var poppulär på jobbet.

Fanns bara en liten bit kvar när jag åkte hem och den fick  min kompis. Hon gjorde ett veto på

att damerna på mitt jobb var för glada i kaffebrödet. Men här får ni receptet ni som vill baka.

Spetskaka,

Gör en vanlig sockerkakesmet, men lägg på 25 g fett i smeten.

Grädda 30- 35 min i 175 grader,

Blanda samman ingredienserna till glasyren

2 msk margarin eller smör,

1 dl socker,

2 msk grädde.

Bred den på den färdiggräddade kakan. Sätt in den på nytt i ugnen tills glasyren

bildet ett spetsmönster och fått färg.

Inte alls svår att göra.

Kramen från ett vårligt småland.

gun

 
 
Annika

Annika

16 februari 2014 18:56

Så skönt att vi inte har vildsvin här uppe hos oss ännu. Men de drar sig norrut sägs det. Visst är det härligt med vårtecken. Men lite tidigt är det nog iallafall för oss. Solen har jag inte sett på tre veckor tror jag.
Ha nu en skön kväll.

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Melody

Melody

17 februari 2014 18:54

Tack för receptet! Den ska jag baka en dag och bjuda på ute i solen!
I dag har vi haft 7 grader varmt och sol här i Skåne, otroligt härligt trots blåst.
I rabatterna lyser det det gult av vintergäck och vitt av snödroppar.
Det känns som energin håller på att komma tillbaka…
Kram M.E

http://melodyshihtzu.blogspot.se

 
TantGlad

TantGlad

17 februari 2014 20:23

Hejsan! oj för vildsvinen, och villken tur inte jag har såna hos mig. Dom är inte nåt att leka med dessa djur inte.
Årets första snödroppar måste ju ha varit sjukt roligt att se. Visst är det mysigt att vi går mot rätt håll ändå?
Tack för receptet, och recept kan man aldrig få för mycket av.
Hoppas du nu får en jättefin ny vecka vännen!
Kramkram från mig!

http://TantGlad.bloggo.nu

 
Ingen bild

mariasvitarum

17 februari 2014 22:32

Hejsan!!! Jo jag har pratat med Lotta, De e nog lite stolliga, haha!!!
Kram Maria

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gun - 2 augusti 2023 12:20

Dagarna far fram här tycker jag. Slutade jobbet i slutet av april och varit ledig sedan dess. Men vart tiden  tar vägen begriper jag inte:)... Men det har varit fullt upp... först studenten (där jag hade fått i önskan från studenten att göra hans...

Av Gun - 15 juni 2023 15:32

Sedan jag gick i pension sista april har det varit sol och varmt hela tiden.... men nu behöver vi regn!  Tänk om vi skulle få bränder nu..... törs inte tänka på det. Än så länge känns det som semester har nog inte riktigt fattat än att jag kan be...

Av Gun - 11 maj 2023 13:13

Ja, mycket har hänt sedan jag var här ute.. Jag har äntligen fått en diagnos på skadan som de orsakade mig när jag fick min tredje covid spruta. Sirva i samband med vaccination. Så nu får jag se vad som händer... Men det är inte kul att ständigt ha...

Av Gun - 3 november 2022 15:03

Men bloggen har fått stå tillbaka när jag fått kämpa med min arm.. Jag fick min tredje spruta av covid vaccination i december -21 och något gick galet.... det gjorde fruktansvärt ont och blödde det kändes som en metallsmärta och jag skrek i hög...

Av Gun - 6 februari 2022 11:17

Idag har vi en härlig sol som skiner här och ute i trädgården tittar mina snödroppar upp     Mina inlägg här har lyst med sin frånvaro och det finns en anledning till det. Har fått problem med min höger arm med  ständig värk och har nu fått t...

Presentation


Hej,
Jag heter Gun bor på landet vid havet mellan Oskarshamn- Västervik. Jobbar på en naturförskola. Har två vuxna söner som bor i större städer.

http://translate.google.com/

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards